سلام بر آزادی...

من درینجا از هرچه که بتواند کمک کند تا حالِ آدمی دیگرگون شود می‌نویسم، از سینما که هنر "تاریخِ" حاضر است، هنری که همانند شعر خیالِ آدمی را دست‌خوشِ تحول می‌کند و به اندیشه وامی‌دارد؛ از همه بیشتر زبان شعر را دوست دارم، من هم با مالرو هم‌عقیده‌ام که گفت سینما زبان است، اما در رقابت با شعر، این شعر است که گوی سبقت را می‌رباید... داستان هم می‌گویم ولی امیدوارم میانِ خوانِش‌اَش خوابتان نگیرد (=
ارادتمند، ــمجرمــ

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

سهل انگاری ...

شنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۵۶ ب.ظ

«پس وای بر آن نمازگزارانی که در نماز خود سهل انگارند ، آنان که ریا میکنند و از دادن زکات دریغ می ورزند .»ماعون 4-7

سوال اساسی پیرامون آیات فوق بر این اساس شکل میگیرد که چرا در قرآن نمازگزارانی که زکات نمیپردازند ویل میفرستد و آنان را با زبانی تند مورد خطاب قرار میدهد ، شاید بتوان گفت ارزش موضوعی که قرآن میخواهد به ان اشاره کند همتراز با والاترین اقدام عبادی و یا بالاتر از آن است .

آن مولفه ای که قرآن برای شرح اهمیتش نماز سهل انگاران را خطاب قرار میدهد چیزی نیست جز عدالت ، ما این را از قسمت آخر آیات فوق دریافت میکنیم ، آنجا که میفرماید "از دادن زکات دریغ میکنند" این زکات دادن چه کار میکند که مانع هدر رفتن نماز می شود ؟ اگر به موارد مصرفی زکات بنگریم کاملاً واضح خواهد شد چرا از ما خواسته شده به آن اهمیت ویژه ای قائل شویم .

زکات برطرف کننده ی نواقص و کمبود های اجتماعی است ، از جمله منابعی است که برای مصرف نیازمندان باید هزینه شود تا به عدالت اجتماعی برسیم تا به نقطه ای دست یابیم که نیازمندی در سطح جامعه باقی نماند.

  • علیرضا شیخ بابایی

اقتصاد

قرآن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی